Monday, December 7, 2009

TiNTa PeNa Di ALaM MaYa

salam

entry ini khas utk mencari yg terpisah. glurpp!! siapakah yg di cari?

-----> Mili Arifah @ cda

aku tahu kau baca entry2 aku. aku tahu kau terasa hati dgn aku. tapi percayalah 'sesuatu perkara yg menyakitkan hatimu, adalah sangat mungkin juga menyakiti hati org lain'.. aku hargai segala pertolongan kau 1 masa dulu. tapi kadangkala aku dapat lihat yg aku terlalu mengikut cara kau yg secara totalnya bukan jiwa aku sebelum2nya. org salah faham pada aku. org salah sangka pada aku. kerana apa yg aku lakukan segalanya adalah dari dendammu pada masa lalu. aku jadi cermin diri kau waktu itu. aku turuti kerana aku buntu. tanpa sedar, aku sendirian pikul kesudahan yg buat semuanya jadi serong. aku rasa tak adil. aku mahukan penjelasan. jelaskan cda. kenapa susah menjejaki kau. sekurang2nya sudi2kanlah diri kau utk tinggalkan komen kat entry aku ni.

suatu masa dulu, bila aku kata pada kau 'tak nak la weh. benda ni akan sakitkan hati org'.. tapi kau kata 'alah, kite minta maaflah nanti'.. aku hilang pertimbangan kerana aku tak pernah lalui saat2 itu. bila ia terjadi, aku mengadu pada kau 'aku serba salah..aku yakin ianya dah sakitkan hati org'..dan kau jawap 'dia kan dah maafkan kita'..

hari ni, aku ingin berkongsi sesuatu dgn kau..

suatu masa dulu dialog2 kita kat atas tu pernah berlaku kepada seorang ibu dengan anaknya. ibunya buntu kerana tak mahu anaknya begitu mudah menyakiti hati seseorang dan senang2 meminta maaf . lantas ibunya berkata 'bila kamu menyakiti hati seseorang, ketuk lah sebilah paku pada dinding. kemudian bila kamu dah minta maaf, kamu cabutlah semula paku itu'..

anak itu akur dan melakukannya. beberapa bulan kemudian si anak berkata 'lihat ibu, tiada 1 paku pun yang tinggal. semuanya dah dicabut'..anak itu berkata dgn bangga..'memang ramai org yg sy sakiti, tapi sy telah meminta maaf dan mereka telah maafkan.'

si ibu menjawap 'anakku, memanglah kesemua paku sudah dicabut. tapi cuba engkau perhatikan keadaan dinding itu. ia calar, tebuk dan berkematu. tidak indah seperti asal. itulah hati2 yg telah kamu sakiti'..

....................

aku tak maksudkan apa2 dari cerita ni. aku hanya ingin kongsikan pengajarannya. kalau 1 masa dulu, hati kita pernah tertebuk dgn kesalahan org lain terhadap kita, kan bagus kalau kita hanya redha dan berdoa. kalau kita mendesak, marah, dan semua yg negatif, kita juga tanpa sedar telah menebuk hati mereka. tidakkah ia sama?

dari dulu aku cuba mengelak, tapi akhirnya aku juga sama...aku ingin diriku yg dulu. tak mudah bertindak.

aku minta maaf.
aku tunggu kau msg.

aku tunggu kau call.

atau sekurang2nya kau drop komen kat sini.

kalau tak, aku tak kan come out dgn new entry. aku akan sibuk tulis entry pasal kau.. boleh? =)

aku rindu kau.

wsalam.



1 comment:

Unknown said...

Ak mnx maaf. Ak tau salah ak. Mcm ak cakap dulu ak lalu ape yg ko lalui lebih awal. Waktu tu ak naïf. Diam n x btindak ape2. Nampak lemah sume. faiz dgn pmpuan tu pijak kepala ak. Bila ak dah ade new life die senang2 dtg balik. Br sedar pmpuan tu dgn die tak kemana. Tapi die blk lps ak dah cukup benci dgn ape yg pnah die buat. Bile ko kene & ko diam. ak rase ak tgk ak dulu dlm diri ko. diam macam ak nmpk lemah. Tu yg ak buat mcm2 utk ko. Ko ingat x bile ak suruh ko agresif sikit, ko selalu mengalah n ckp xpe biar dorg buat ak, Allah ade. Ak x nafikan ko 2 baik sgt. Memang Allah ade tp kite kene usaha.Tp ak lupa ko n kuzer x same mcm ak dgn faiz. Usaha aku menampakkan ko yg kejam. Ak yg agresif amik tindakan utk koTp bile kuzer dah sedar n ok ak lupe name korg jd busuk sbb ak. Sume kwn2 ingat ko yg agresif, ingat ko yg memaksa, ingat ko yg medesak, ingat ko yg jahat & bkasar. Sbnrnya ak yg diblkg ko. Ato mgkin cucuk ko. Tp org x nmpk ak sbb 2 ko yg kene.Ak mnx maf. Kalo ade cara nk bersihkan name ko n kuzer, ak cube tp x sape kenal ak. Kwn2 ko x tau. Sorry.
pasal ko bru ni ak rase kwn ko 2 juga yg bwk mulut. Elok2 x ramai tau, jd ramai yg tau. Sbb ko tesilap pilih kwn utk bekongsi cite. Kwn ko jaja pulak cite ko n mgkin dah edit sesedap rase die. Tu yg jd serong. Xpelah ak rase tak lame die tu. Macm ko selalu sebut Allah ade. Tunggu je.
Ak mnx maaf.