Sunday, February 15, 2009

ValenTiNe'S DaY

Assalamualaikum..

Hari ni 15th feb..langsung aku x teringat smlm 14th feb adlh Valentine's day.. konon owg kate hari kekasih la..Bukan sbb tak ada kekasih, tapi memang aku tak pernah sambut plak hari2 kekasih bagai. kuzer pon langsung tak sebut. waktu mula2 bercintan tin tun dulu, pernah aku wish Vlntine's day ni kat die, tapi die diam je & kate tak elok sambut..malu sendiri aku..huahuahua. selepas tahun tu aku mulai faham. walau setakat wish pun aku tak buat dah.. apatah lagi dah ada fatwa keluar tentang sambutan vDay nie.& ni aku sempat copy dari entry cik roha. :)

Fatwa Jawatankuasa Fatwa Negeri Johor 2005 telah menyatakan:
“Amalan merayakan Hari Kekasih tidak pernah dianjurkan Islam. Roh perayaan itu mempunyai unsur Kristian dan amalannya bercampur dengan perbuatan maksiat yang bercanggah dengan akidah, syariah dan akhlak Islamiah serta dilarang Islam. Oleh itu, umat Islam dilarang membabitkan diri meraikan hari itu.”

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam Malaysia ke 71 yang bersidang pada 20-21 Syawal 1426H @ 22-24 November 2005 di Kuching, Sarawak, telah menetapkan amalan merayakan Hari Kekasih tidak pernah dianjurkan Islam dan umat Islam dilarang meraikannya.

'KATAKAN TIDAK PADA VALENTINE'S DAY'

pepun, rasanya tak salah kalau aku setakat mengingatkan je kan. selebihnya terpulang pada kamu semua..andai kelak aku pula terleka, tegurlah aku pula ye..

Ana billah walillah ma'allah
wsalam.

No comments: