Sunday, February 15, 2009

JaNgAn PeRnAh AdA BeNCi

Assalamualaikum..


kata aku : adik tak suka.benci! benci! adik pun nak buat macam tu jugak nanti. biar die rase!!!

kata mak : jgn pernah ada benci, jgn pernah ada dendam. ia akn mendidik sifat mazmumah dlm hati. kerana apabila kita menyakiti sekeping hati manusia yg lain, kita akan turut merasainya suatu masa nanti tidak kira dalam keadaan yg sama mahupun berbeza walau sebesar zarah..

dan aku
????

masih aku : adik x nak maafkan. adik sgt terasa..dia siapa nak buat adik macam ni??

kata mak : huluran maaf harus diterima dgn hati yg terbuka. Maaf bisa mendamaikan hati yg gundah & bisa mencairkan segala amarah..

masih aku : ingat dgn maaf boleh membaikkan semua benda dalam dunia ni??

kata mak : Allah sendiri mengampunkan umatnya. DIA lebih layak memberi maaf atau tidak pada kita. kita ni siapa pula?? berhak ke kita mengadili manusia?

masih aku : memang x berhak. tapi die menzalimi hati adik. adik xnak fikir tentang maaf..

kata mak : apa yg adik rasa ini datang dari siapa ye??

dan aku : ???

masih aku : tapi adik nak bahagia. adik disakiti. mak x kasihankah?

kata mak : bahagia itu juga dari DIA. biar kita disakiti, jgn kita menyakiti. bahagia atau tidak kita ini, langsung tak bergantung pada die..tapi pemberi bahagia yg hakiki itu sendiri..iaitu DIA..

dan aku : ???


jadi belum pernah ada sarang benci dalam hatiku untuk insan yg bernama manusia. tapi selaku manusia yg lemah juga, aku x lari dari rasa kurang enak, tidak suka & tidak gemar. tapi rasa hati ini tidak ku pupuk menjadi benci..aku senangkan hati, aku hiburkan diri, aku fikirkan yg baik2 utk menjauhi benci. sekalipun aku dibuang sepi, sekalipun aku dikhianati, sekalipun aku didustai, & sekalipun kita pernah berkongsi sesuatu yg dekat di hati..kerana sekalipun ada benci, aku hanya menyusahkan lagi sekeping hati ini..semua dari didikan mak. terima kasih mak. adik syg mak. sgt2..

Ana billah walillah ma'allah..
Wsalam.

6 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah...
nasihat dari mak nad secara xlangsung masuk ke hati sanubari kami..
terima kasih...

Jgn pernah ada benci...
Biar kita disakiti..
Jgn kita menyakiti...
*suka ayat tu*

Anonymous said...

nad benci pada sape ni??sedar diri ni xbaca abis,tp still nak ty sebab nak senang..hehe.explanation verbally is better than reading..hehe.

nanadwowi said...

hee..nad!org pon ske entry ni..hehe..btol3.i think the truth it.kalo kite membenci org.kite menzalimi hati kite seniri dengan meletakkan perasaan benci tu dalam hati.xbaek kn?zalim kat diri sendiri.so..rilexla..just forgive n move ahead.=)

nEd~Ya said...

to farhana
alhamdulillah kalo macam tu. yg baik kiter kongsikan bersame..:)

mm tu ayat mak tapi nad dah edit sesedap rase..ekeke

to anonymous
kalo verbally is better, cmne nak xplen kat cni. komen kat cni still in writing. x verbal..:)plus, nad x benci sesape.jgn pernah ada benci..:)

to nanadwiwo
tq2..terharu i..ehe. yup,tepat. bile kite mmbenci seseorg, timbul plak rase dendam. da demdam iri plak. dah iri rase nk khianat plak. so beranak2 sifat mazmumah..tmbh dosa yg dah sedia bnyk.. sape yg rugi adik2??? kite juge.. ehe..

merahitujambu said...

suke laa bc..
sume kate mak tu betul..=)

nEd~Ya said...

to merahitujambu

hehe..tq2..yes..4 me, mum is alwaz rite.. :)