Tuesday, November 17, 2009

DiRiMu TiaDa PeNgGaNTi

salam to all

aku rase sgt terkesan bile owner blog rhedosia mengupas tajuk ini terlebih dahulu dari aku.. sungguh aku tak puas hati..

kisah seorang guru yg memberi kesan sgt mendalam dalam kehidupan semua pelajar yg ambil matematik tambahan (spm batch2004)..

seorang guru yg sgt2 dedikasi..yg dedikasinye sukar ditemui dalam diri kalangan guru dewasa ini..(bosan ayat skema)..----> En. Teh Tat Leong..

tahun 2003 kami masih tak dikenalkan dgn beliau..kami belajar add math semudah mungkin.. tak kire langsung kepentingannya..nak dapat A memang mustahil kuasa 5..setiap kali exam, memang penggagal tegar lah..yg lulus pastinya anak2 cina yg memang tekun mengira dan mengupas setiap equation..kerja kami, copy and paste..as easy as that (kire memang patut gagal lah kan)..

tahun 2004 (form 5), guru add math kami hilang entah ke mana.. En.Teh lah yg bakal menggantikannya..dgr2 cerita hasil bawaan angin2 sepoi language, En.Teh sgt garang.. ops, serius huru hara bila pertama kali dia masuk mengajar..semua nama kami di hafalnya.. mengajar dgn tegas dan sgt suka bersoal jawap..ni la perkara yg sering melemah longlaikan jiwa..asyik2 kene tanya..suaranya bisa menggegar kelas..bukan kerana merdu atau gemersiknya suara, tapi cukup kuat utk buat semua pelajar gigil2 bangun nak bg jawapan..

'kamu tak seriusssss'..fuh!! ayat biasa bila kami gagal lagi.. die berusaha beri kami formula ciptaannya (yg tak terdapat dalam mana2 buku rujukan add math di pasaran) utk memudahkan kami jd scorer utk subjek die ni.. setiap kali waktu add math, semua get ready dgn jawapan2 plastik hasil peniruan dari pelajar2 cina..

bukan mudah utk tgk En.Teh tak masuk kelas..berzikir2 kami kot2 die tak masuk kelas ke, ade mesyuarat ke ..tapi setiap kali mesyuarat guru, mesti bukan masa add math..die dah la punctual..tak sempat nak borak dgn member sebelah tentang keenakan breakfast pg tersebut..giler tepat pada masa dia masuk kelas..mengeluh je lah..makaih!!

kerana kecuakan yg mencapai tahap maksimum setiap kali En.Teh masuk mengajar, kami berusaha sehabis daya utk scor..alhamdulillah, walau tak dapat A utk add math masa SPM, aku tetap teruja dgn B3 (up sikit dari kuzer..ekeke)..tak ada lagi gred D ke bawah utk add math sekaligus membaiki kecacatan keputusan exam yg acapkali cacat kerana gred tercumell hasil kebijaksanaan terlampau aku dlm add math.

dan entry ni aku coret kerana En.Teh bakal meninggalkan SEMEKAR (sek.men. rawang bt.16) dan berhijrah ke sek men tengku abdul rahman Batu Arang..sek ni baru sahaja punyai subjek add math..maka sgt2 bertuah buat pelajar2 di sana kerana memiliki guru sehebat En.Teh..dan 1 kerugian besar lah buat semua warga SEMEKAR..

warga batu arang sgt berbeza dgn warga rawang..aku mendoakan ketegasan En.Teh tidak dibalas dgn tayar keretanya yg tiba2 pancit, cermin kereta pecah atau apa2 sahaja tingkah khianat pelajar2 yg tidak faham erti ketegasannya..

dialah satu2nya guru yg berjaya mencipta memori sepanjang hayat buat aku..


En. Teh bersama pelajar2 SEMEKAR yg bakal SPM tahun depan..

Pelajar2 ini buat jamuan kecil2an utk En.Teh pagi tadi..Dari riak wajah nya dan ketidaklaluannya utk makan, sudah cukup utk meneka keterharuan En.Teh terhadap majlis serba ringkas khas utknye..(tapi tak tahulah kalau sebenarnya En.Teh memang dah kenyang)

bak kata adik aku, alangkah bgusnya kalau En.Teh bertukar tahun depan..sempat die merasa belajar add math dgn En.Teh sampai SPM..tapi ape boleh buat...

pepun nak berjaya sebenarnya bergantung pada diri sendiri.. tapi untuk subjek ini, aku boleh kata bahawa bergantung pada diri sendiri je tak cukup..so perlukan daya penarik yg sgt2 menekan seperti kehadiran guru ini..tak perlu tuisyen pon boleh scor punyelah!! janji ada En.Teh..=)

serius, aku sedih la..so entry ni nampak skema lagi tenang je..

sekian

ana billah walillah ma'allah'

wsalam

7 comments:

Unknown said...

B3?
hebat2..
heh!

Lim Eng Leong said...

saya lagi hebat . B4 . . haha~

nEd~Ya said...

mili :
perli ke hape..hek3x
ntah2 ko A1..
fuhh!!

buja :
ngaku kalah je lah! ehe

merahitujambu said...

gambar terbaru ke??rindu tu..die ttp sama seperti dlu..berkhidmat tuk memberi ilmu kepada kite..

nEd~Ya said...

merahitujambu
yup...kelas adik sy..=)
die menten hingga kini..tegas penuh makna..(sedih lak!)

Anonymous said...

salam ... En. Teh was my best maths teacher, ever. SM Taman Medan Petaling Jaya year 1994-1995. We are so blessed to have someone like him :)

Unknown said...

Cikgu Teh mengajar kami di SM Taman Medan pada thn 1993 - 1995. Besar sungguh pengorbanan cikgu kepada saya. Akan saya ingat sampai bila2. Maaf cingu, mungkin dulu kami x cukup matang utk menghargai cikgu. Saya sayang cikgu ..