Saturday, November 14, 2009

KeHiDuPaN ItU KoMpLeKs

salam to all

kehidupan...

cerita 1
aku semakin faham erti 'what u give, u get back'..ape yg pernah kita lakukan, kita akan terima semula..sooner or later, it will come back 2 us..ia hukuman? atau ujian? atau balasan? atau sekadar memenuhi hukum karma? kadang kala manusia tak begitu kejam..dan manusia juga tidak teraniaya..tapi manusia yg mencari segala sesuatu itu..tanpa sedar ia berlaku umpama buku bertemu ruas..ye, aku semakin faham..!!

cerita 2
setelah aku dan kuzer melakukan beberapa penilaian terhadap spesis2 tertentu manusia di muka bumi ini, aku semakin sedar kebenaran yg satu itu..apakah kesan terhadap seorang suami yg menganiaya isteri (dgn sepak terajang) dan apakah kesan terhadap isteri yg melawan2 cakap suami (dgn maki hamun)..kesan ini dapat dilihat dgn jelas kepada suami / isteri ketika mereka mula meniti usia tua..aku semakin terkesan..!!

cerita 3
kisah seorang bapa dgn anaknya bersama seekor keldai..kisah ini diceritakan oleh kuzer kepadaku malam tadi sebelum tidur (lagaknye sudah seperti seorang bapa yg menidurkan anaknya)..moral of da story : kita tak kan mampu memuaskan hati semua org.. apa sahaja yg kita lakukan samada terlebih suda atau terkurang, semuanya jadi buah mulut org.. ye, aku semakin tahu!!

cerita 4
ini kata2 azimat dari kuzer dan keluarganya..'biar mereka beri kita taik (tak tahu nak letak word ape bagi sopan sikit..kire oke lah ye), kite tetap beri mereka bunga'.. mereka beri buruk, kite tetap balas baik...adoyai..kadangkala sukar utk aku telan..aku tak sekental itu...mereka jahat dgn aku, aku boleh 10x lebih jahat dari itu!!!! huh! but now, i've 2 change..kasi lembut sikit ini prinsip hidup..=)

cerita 5
bila kita lihat ibu atau bapa kite ketawa, seakan satu kebahagiaan menyusup dalam jiwa..kebahagiaan yg tiada taranya.. aku sgt bahagia bila melalui saat ini..entah kekal sampai bila..

cerita 6
aku tak tahu kenapa entry aku malam ni agak skema..bila baca balik, macam nak muntah pon ada.. sambil dgr lagu nubhan, terasa sedikit emosi..LOL

*lagu pakai buang by stacy masuk top 5..yes!!! aku sgt suka lagu2 stacy..manakala 6ixth sense tak berjaya masuk top 5..sedih juga..khatimah cinta oh khatimah cinta..(serius aku mual tgk ayat2 aku..giler skema..terutama part 'manakala' tu) so..stop typing..

ana billah walillah ma'allah
wsalam

2 comments:

Muhammad Lim said...

yeah,allhamdulillah.banyak pengajaran berdasarkan ayat skema cik pearl,terima kasih.paling aku gemari,cerita 3,kita tidak mampu memuaskan hati semua orang,apa sahaja yang kita lakukan,sama ada terlebih ataupun terkurang,semuanya tetap menjadi buah mulut orang.

nEd~Ya said...

mat :
alhmdulillah kalo peroleh pengajaran drnya..
tdk sia2 keskemaan akak pada entry kali ni..hehe..
mmm mulut tempayan juga yg bisa ditutup. biarlah selama mana sgt mereka mampu bertahan utk berkata2.. ada aku kesa?? tak kesa oke!! ekekeke