Saturday, March 20, 2010

SuRaU Vs KeNDuRi

salam to all

waaa, sangat mengantuk. orang ngantuk, masuk tidur, aku ngantuk on lappy. yeahh! cara baru hilangkan mengantuk. jangan segan2 untuk cuba ye. aksi ni tak berapa nak bahaya.

malam semalam aku masuk tidur agak lewat. mengerjakan kerja sekolah lah kununnye. malangnya, beberapa jam menghadapnya, macam tak ada apa yang siap. itulah cik pearl. (mana nak siap kan, buat homework di samping lappy, faham-faham je lah)

dan hari ni, aku dengan incik kuzer merancang untuk ke jalan kebun untuk menghadiri kenduri kahwen sahabat baik incik kuzer a.k.a sahabat bisnes aku beberapa bulan yang dulu. kuzer kerja lah pulak, so demi tak nak naik tren sendiri ke klang, aku pagi2 dah mengekor incik kuzer ke pejabatnya. dia sibuk bekerja dan aku sibuk online. mengantuk jangan cakaplah, memang dah tahap buaya kekenyangan (teruk btol perumpamaan cik pearl). segan kat officemate kuzer punya pasal, aku tahankan mata.

tengahari gerak ke jalan kebun. before sampai ke dewan tempat kenduri kawen, kami carik surau untuk kerjakan zohor.

perkara 1 : kami tak familiar dengan tempat tersebut. tak tahu kat mana surau berdekatan. jadi kami tanya pada seorang uncle pemilik kedai. malangnya, sikap acuh tak acuh (macam orang nak naik angin pun ada) sangat buat aku sakit hati. nak beritahu surau kat mana pun siap nak marah. lainlah aku tanya kubur dia kat mana ke kan. ha ni ayat kasar dah keluar dah ni. cepat tarik tangan aku, kang hidung pakcik tu terbalik kang..( hurmm hiperbola jer. faham-faham je lah, incik kuzer penyabar orangnya, so aku pon ikut terdiam.) tapi hati ade sikit pedih!

perkara 2 : surau yg kami singgah betol2 macam sebuah rumah kampung. kiri kanan dan depannya adalah rumah penduduk kampung tu. tapi amat sedih kalau perhatikan keadaan balkoni, tandas dan ruang rehat surau. masuk-masuk dah ada makanan yang dihurung semut, kucing siap berhibernasi dalam tandas, tandas perempuan baunya sangat harum hingga aku terpaksa tumpang tandas lelaki. kat tandas lelaki, semut menghurung segenap ruang. masyaAllah, ada yg makan dalam tandas kah? atau ada yg kencing manis? yang tak tahan tu, kuzer aku terus ambil penyapu & menyapu balkoni surau. hurm..sangat tak puas hati dengan jiran2 yang rumahnya sekangkang kera dari surau. langsung tak menjaga rumah Allah. (ye, aku pun tak bagus sangat. kalau surau sebelah rumah aku pun, entah aku buat entah tak. tapi rasenya tak lah tergamak aku tengok keadaan surau macam tu tanpa buat apa2) ruang sembahyang nya tak la kotor sangat pulak. maka aku dapat simpulkan, mereka hanya memelihara kebersihan ruang solat tanpa mengambil kira kawasan2 lain. (sedangkan lepas ambil air sembahyang, kaki akan jejak situ sebelum masuk ruang solat.aduhai!)

perkara 3 = telekung yang ada cuma sepasang. tengah ambil telekung, cicak bertempiaran lari dari kain telekung. apa perasaan kalian? ...aku sembahyang tanpa telekung akhirnya..

perkara 4 = keluar dari surau dan on the way ke dewan, baru jumpa 2, 3 surau yang lain. mungkinkah bilangan surau yang banyak dalam satu2 kawasan menyebabkan ada surau yang terbiar tanpa jagaan (terlepas pandang ke)... entahlah.. lu pikirlah sendiri.
last but not least:

...selamat pengantin baru buat syafeeq & ain. teruja tengok mereka. majlis kahwen di dewan dengan sambutan sederhana tapi meriah. walau tanpa pelamin dan persandingan, sambutan yang diiringi dengan lagu2 & zikir2 nasyid sangat mendamaikan. pengantin turut menanti menyambut tetamu. wahh, kelainan dan keindahan. (ini juga permintaan dan keinginan bakal bapa mertua aku untuk sambutan di sebelah lelaki nanti, insyaAllah...aku tunaikan)



* selamat bertunang juga buat sahabatku sharifah mayula dan tunangnya alan (tak tahulah nama penuh) yang berlangsung lepas isyak tadi. moga pertunangan kalian berakhir dengan ikatan perkahwinan. amin...

ayu ni kawan aku kat JB. juga 1 course kat UKM dulu. =)

depan kedai fotostat kat JB. hehe

dalam kelas.

*on da way back to rawang, aku boleh tertidur dengan nyenyak. buka2 mata dah kat batu 16 rawang. hehe. tak perasan pulak dah tidur lama dengan membiarkan kuzer seorang memandu meredah jem. maaf yuyunk!

wassalam

5 comments:

intanhafizah said...

waahh..ayu dah tunang jugak,, suke2, tahniah utk ayu, kim salam kat dia eh nad, semakin ramai sahabt2 yg brtunang ni, tahniah korang semua, sahabat kalian disini tumpang bahgia, eheheh, =))

Lim Eng Leong said...

Ayat akhir itu "ana" suka !!!

nEd~Ya said...

intan
yup, begitulah. nad pon teruja same tgk die meredahi alam baru. ececeh.
insyaAllah, nad smpaikan. tq!

buza
heh!
siap amik gambo lagi ye.

shailashermin said...

wah! ayu dah tunang eh...
tahniah2..
kim slm beliau if jumpe k...hihihi

nEd~Ya said...

shailashermin
aah, baru minggu lepas. cikgu2 nak kawen awal bajet xnk posting jauh kot..heheheh..
tengs..(mewakili ayu)..hehe
ok, insyaAllah..=)