Tuesday, March 16, 2010

AnON Yg SaMa ATaU BeRbEZa

Salam to all

entry kedua untuk hari ini.

aku sedang lipat kain. sambil on9 dan menjengah laman blog. hurm, seperti yg aku duga, entry sebelum ini pasti menarik perhatian ramai. terima kasih pada yg sudi drop komen. tak kire anon yg sama atau anon yg berbeza..=)

tiada unsur perbalahan atau ingin menang disini. sekadar menyuarakan pendapat. komen si anon yg agak panjang tidak dapat aku paste kan di sini. rujuk sendiri komen kedua pada entry sebelum ini. komen dari si anon..sila senyum lagi.

ok. sy harap anon2 diluar sana bertenang, kawal emosi dan senyum selalu. anda berhak mengkritik dan memberi pendapat. u r invited! disebabkan komen si anon tersebut panjang lebar luas dan prisma, maka aku create 1 entry khas untuknye. terharu tak?? =)

sebelum aku memulakan hujah2 aku, silalah baca dgn nada harmoni dan jauh dari unsur keganasan ye..

perkara 1 =
'kita tidak boleh lari dari berpihak pada sebelah pihak, fitrah manusia yang allah ciptakan, ad hikmahnya allah berbuat begitu agar kita tidak keseorangan bila berdepan masalah hatta kita melakukan kesilapan, hebatkan allah...' (ayat si anon)

kisah menyebelahi sy terhadap penulis blog yg dibincangkan. sukar utk dikatekan sy menyebelahi si penulis blog. kerana sy tulis atas dasar kurang persetujuan terhadap cara si anon menghamburkan komen. bukan menyebelahi penuh content si penulis blog! sila baca betul2 isu yg sy ketengahkan di entry sy sebelum ini. kalau pasal content, sy juga sering berperang dgn si penulis blog tersebut disebabkan idealogi kami sering berbeza dan yg pasti PARTI POLITIK kami juga pernah berbeza. cume ade juga sikit content yg sy ketengahkan ats tujuan menyampaikan maksud sebenar entry si penulis blog. maksud sebenar entry nya jarang sampai kepada pembaca disebabkan BM nye tidak A1 masa SPM. =)
setiap kali membaca entrynye, sy akan bertanya dahulu apa maksud sebenar yg ingin disampaikan, baru sy mengkritik atau menegur kesalahannya.

sy jangkakan si anon sgt mengenali si penulis blog tersebut kerana tunangnya pon si anon boleh kenal. terima kasih. terasa diri sangat popular tika ini.=)

perkara 2=
wajarkah makian diberikan setelah si anon kehabisan idea?

perkara 3 =

terlalu pjg sy type utk perkara 3 demi menyampaikan maksud salib & kitab genesis yg diutarakan oleh si penulis blog. tapi tadi kebetulan si penulis blog menelefon sy. terpaksa sy delete semua content sy dan apa yg mampu sy kata di sini 'anon, apa yg kamu kata insyaAllah betol. terima kasih ats pandangan dan nasihat.'

ini adalah pesan si penulis blog. si penulis blog memang jarang suka berdebat dan memenangkan kata sendiri. selalunye beliau beralah dan berdiam diri. pendekatan ini beliau gunakan pada kawan2nya hatta pada tunangnya. tapi sy terpanggil menyampaikan maksud sebenar setiap ayat2nya sebab tak nak ada salah faham. itu yg sy lakukan utk entry sebelum ini tapi utk entry ini, si penulis blog tak benarkan..huhu. begitu besar kesan tidak A1 dalam BM SPM ye (penulisan khususnya). smpai ramai anon diluar sana terasa hati. maafkan kami.

perkara 4 =
tentang berkata2 dalam bidang bukan kepakaran dah dikupas oleh penulis blog. sile baca di blog rhedosia.

perkara 5 =
jika nak berbincang, alhamdulillah. setiap tulisan kami tak inginkan perbalahan. sekadar pandangan dan jika ingin menegur, silakan cuma berhikmahlah. jika benar mencarik titik persamaan, tak perlulah mengkritik sedemikian rupa. byk jalan lain yg lebih baik utk diketengahkan.

perkara 6 =
islam liberal. sy ke khidmat kaunseling utk tahu mengenainye lebih lanjut. insyaAllah, si penulis blog tidak sampai ke sini dan jika beliau melebihi batas yg sepatutnye, maka tunangnya perlu memainkan peranan, bukan menyokong atau MENYEBELAHI membabi buta. kami juga sygkan agama kami.

*maaf jika entry ini ada mengguris perasaan pembaca2 khususnya anon2 sekalian. jika entry ini bersifat menyebelahi, sy akui. sy menyebelahi si penulis blog a.k.a tunang sy. Bukan kerana status itu merangsang sokongan dr sy kerna andai ditakdirkan die hanya tunang sy dan bukan suami sy 1 masa nanti, sy tetap sokong selagi ia sefahaman dgn sy. dan jika tidak sefahaman, sy juga berhak menjadi si anon dan menegur beliau..=)

wassalam

4 comments:

farhana said...

Ksah anon ni mmng menjadi igauan ramai blogger..
mereka 'menyerang' dgn menyembunyikan nama sebenar..
Tapi xsemua anon berniat menjatuhkan, ada gak yang bg komen membina..

Setiap org ada pendapat berbeza dn pd sy, penulis blog a.k.a pemilik blog ada kuasa penuh nak menaip entry yg mcm mana.
Kita yg membaca, suka atau x...kena la terima
Dah itu cara dia menulis...
semua penulis blog ada gaya tersendiri
wallahua'lam...

Fathi Adha said...

farhana

setuju dgn farhana "setiap org ada pendapat berbeza"

idea, pemikiran manusia adalah berbeza.. kalau tak suka org...cuba pk balik...adakah kita juga disukai?

menilai diri sendiri sebelum menilai orang lain..

nEd~Ya said...

farhana & fathi

kite setuju. kalo komen2 yg membina, kite x lah smpi perlu buat entry khas. ni komen2 yg kurg manis. kte x kesah pe je komen mereka, sebab mcm kate kamu berdua setiap org ade pendapat masing2 dan kite hormati pendapat mereka x kire -ve @ +ve tp yg kite ketengahkan adalah da way dorang menulis. nak tegur, silakan, bg pendapat juga dipersilakan, tp berhikmahlah. itu sahaja...

Anonymous said...

perkara 1 :
saya mungkin clap saya mnta maaf...
perkara 2 :
tidak wajar dan saya tidak menyokong jugak tetapi saya cuma ingin memberitahu bahawa mungkin si anon tersebut marah dan kehabisan idea untuk menegur maka dipilihnya makian dan tindakannya tidak wajar sama sekali
perkara 3 :
no komen
perkara 4 :
mgkn salah faham saya jelaskan kembali dalam komen entry rhedosia dan anon tersebut adalah saya
perkara 5 :
hikmah?adakah penulisannya diteliti terlebih dahulu sebelum dipaparkan dikhalayak ramai?bila dia menulis maka penulisan juga jawapannya agar orang lain yang membaca tidak terkesan dengan penulisannya100%
perkara 6 :
mungkin saya silap sekali lagi tapi penulis pernah menggelar dirinya liberal pada entry sebelum ini...saya cuma ingin menegur dan saya mnta maaf jika salah menegur...


saya juga ingin menegur farhana, saya mnta maaf terlebih dahulu,pemilik blog yang berstatus islam tidak mempunyai kuasa penuh keatas penulisan kita...content kita perlu diteliti kerana ianya akan dipersoalkan di akhirat kelak sebab kita telah berjanji dan mengikat diri untuk menjadi hamba allah maka kita terikat dengan hukumnya
to fathi, betul kita perlu bermuhasabah diri terlebih dahulu, terima kasih menegur dan kita juga perlu menegur orang lain jika melakukan kesilapan jika tidak, siapa yang akan menegur kan nabi pesan umat yang terbaik adalah saling tegur menegur wallahualam