Tuesday, October 13, 2009

CeRiTa BanGGa Aku..hukS

Salam to all..

lame jugak rasanya aku tak update..(padahal tak sampai seminggu pon kan..ehe)..aku tahu kamu rindu tulisan aku..(kalau tak pon, buat2 rindu oke..kasi aku terharu sikit..)=)

pencapaian2 menarik aku selama seminggu ini..aku rasa sgt bangga..tahniah buat diri sendiri..

pencapaian pertama : aku berjaya makan makanan pedas tanpa mengalirkan air mata..

ahad baru ni aku ikut my kuzer balik kampung..ziarah neneknya yg kurang sihat dan ada hal2 tertentu..baru je sampai, dah dipelawa dinner bersama mereka2..(mereka2 ni merujuk kepada makcik2 kuzer)..pada mereka, aku masih malu2 arnab utk makan bersama mereka..oooh tidak!! aku bukannya malu utk bersantap bersama kalian, tapi mataku agak juling kurasakan bila semua lauk yg ada di depan mata disaluti dgn cili api..hijau2 belaka..perutku terasa kembang kempis..mampukah aku??? huaaaaa..seram sejuk.. kuzer terus duduk bersila..mungkin die hilang ingatan seketika kerana die pon fikir aku berselera sepertinya..atau mungkinkah die memberi sokongan moral kepadaku dari matanya..die yakin aku boleh!!! ye..aku boleh makan dgn senyuman!! huaaaa..sekejap je..air mata hampir menitis sebenarnya..tapi aku terus makan dgn tenang..mengawal titis2 mutiara dr mata..hahaha..hinggalah penyelamat dtg menggorengkan telur dadar..makciknya faham rupenye..wahaha..even dah ada telur, aku makan juga lauk2 pedas tersebut..sedap juga..!

jadi, tahniah buat aku

pencapaian kedua: sudah seminggu aku tak bertekak dgn kuzer..

hurm..seperti yg mak aku katakan, dr pandangan kacamata seorang ibu, die telah mengenalpasti sesuatu yg istimewa diantara aku dan kuzer..iaitu, kami seperti kucing dan tikus..(sopan sikitlah perumpamaan yg aku guna..dari kucing dan anjing kan)..kerana kami akan bertekak @ bergaduh sebanyak sekali dlm masa dua hari..hebatkan?? tiba2 aku rasa sunyi..rupanya dah seminggu tdk berlaku sebarang aksi2 yg kurang menawan antara kami..

aku = mak, nak tahu sesuatu??
mak = apa dia?
aku = dah seminggu adik tak bertekak dgn kuzer..
mak = so?? (amboi)
aku = tdk kah mak berbangga? kerana anakmu ini sudah berjaya mengurangkan virus2 carik pasal dlm diri ini..
mak = baru seminggu..lainlah setahun..
aku = OMG..cabarankah ini..!!?

maka, tahniah juga buatku utk ini..

pencapaian ketiga: aku berjaya berpuasa..

mm jgn berasa pelik oke..ramadhan tahun ni, beri cabaran utk aku berpuasa..gastrik yg menyerang buat aku tak mampu berpuasa..tapi nasiblah ia menyerang di akhir2 ramadhan..maka tdk menjejaskan apa2..tapi kalau awal ramadhan berlaku serangan2nya, maka aku pasti banyaklah hari2 yg diperlukan utk mengganti puasa.. doktor menasihatkan supaya aku kawal masa makan dan tdk berpuasa buat masa ini..tapi biasalah..aku insan degil..maka aku berpuasa juga..risau memang risau, tapi sampai bila aku tak boleh berpuasa..lambat laun kena juga..baik aku cuba jugak kan..walau mak ayah bising2 ala2 bunyik nyamuk di telinga, aku teruskan jugak niat murni ini..ececeh..yg penting aku bgn sahur & amik ubat. alhamdulillah, aku berjaya..aku tdk muntah..dan tdk pedih perut.. sekadar pening2 lalat tu ada juga..huhu..

sekalung tahniah..

*sedih juga bila dah jadi macam ni..tahun2 yg lepas, tak pernah ada masalah utk berpuasa.. bermula tahun ni, gastrik dah jadi punca masalah..salah sendiri..waktu makan tak jaga.. ujian2x..sila ambil perhatian semua..jagalah ketetapan masa makan anda..terutama sarapan pagi..sob2x..

3 pencapaian menarik yg aku lalui sepanjang minggu lepas..yeah!!

ana billah walillah ma'allah
wsalam

4 comments:

myQza said...

tahniah, pencapaian yg membanggakan. terutama tu dapat menahan perasaan dr bertekak. ekekekeke

nEd~Ya said...

to sitedi
haha..time kaceh..=)
tau xpe..kasi tenang ini hati.. xmo tekak2..ehe

aishahumairah said...

salam,,hehe
tahniah la ya nad..jgn gaduh2 k,c0mei2 gmbr tunang..i like=)heee

nEd~Ya said...

to aisha

salam..
haha..tengs..gaduh2 manje je la pasni..kene kurg2kan..heheh
nad tgh upload kat fb nad..byk cikit dr kat page kuzer..come visit k..=)