Wednesday, May 4, 2011

KeNaLi ANaK keDua

Salam to all..


entry kedua hari ini, nampaknya aku begitu free hari ni. sampai asyik mengadap lappy. itulah putaran hidup, sekejap sibuk sampai tak terkejar segala tugas. selesai segala tugas, free sangat sampai sibuk mintak kerja pula..jadi disebabkan free itu, aku explore blog dan muka buku orang, terjumpalah 'kenali anak kedua' ni. dah memang diri ini anak kedua, aku terus baca, siap copy dan paste di sini..;-)


ANAK MANJA IBU

sebab apa2pun mesti dia akan diutamakan oleh ibu. apa sikit ibu!!

(ye ke? tak kot. sebab mak aku adil dan saksama. kasihnya sama rata.. ;p cuma aku yang selalu utamakan dia. aku jadi cikgu ni pun pada mulanya atas hasrat beliau..apa pun yang aku lakukan dalam hidup, tak terlepas dari fikirkan insan yang bergelar ibu ini..;-) )

ANAK DEGIL

Anak kedua dikatakan lebih degil, keras kepala dan tidak mendengar kata. semua dia ajer yg betul..dlm ramai2 adik beradik dia ajer yg KETEGANG .. kemahuan dia kuat.. kalau buat sesuatu sungguh2… kalau tak nak tu, tak nak lah jawabnya, boleh dipujuk tapi selalunya tak berapa jalan..

(mmm ini betul kot. (*_*) aku memang degil. dan aku sanggup ambil risiko atas segala kemahuan aku. sbgi contoh, masa nak keluar sekolah teknik dulu (form 4), aku tak dengar nasihat sesiapa pun, sampai kerajaan gantung pun aku tak hairan. alasan aku : aku yg corakkan masa depan aku. perghhh..memang gile kental masa ni. Alhamdulillah, jadi juga manusia pada hari ini..kiranya aku dah buktikan aku tak salah keluar sekolah tu dulu..;-) )

TAK PANDAI PUJUK

memang anak no 2 ni dia tak pujuk makwe / pakwe dia..

(mm ye kot. suami aku masak betul dengan perangai aku yang 1 ni. lemah betul bab pujuk memujuk. jenis yang cool tak bertempat..;-) )

BERCINTA

Tak digoyahkan anak no 2 juga …. dia kalau bercinta, sangat setia…sanggup berkorban …

(ye, aku memang setia. kalau aku tak nak seseorang, aku berterus terang. takkan pasang 2,3 dan tipu sana sini)

HITAM / PUTIH

Apa yg dikatakan semua dipegang ( kononnya ) kalau hitam2 hitamlah kalau putih …. putihlah ….degil tak boleh toleransi

(InsyaAllah, aku menunaikan janji dan memang jenis yang tak senang hidup kalau aku berjanji tapi aku tak tunaikan.. dan memang kdg2 aku tak boleh bertleransi. terutama pada orang yg tak berdisiplin..cewah!!)

HATI

No 2 ni juga nampak ajer keras…tp hati dia lembut juga….SATU lagi peel dia…dia tak boleh ditegur….kalau kita tegur dia mesti tarik muka

(yup, nampak keras hati tp sebenarnya dalam hati ada taman..;-) )

BERDIKARI

very independent..mmg betul..tp kalau terlebih indepent pun payah…..TP mudah bergaul..campak lah kat manapun sekejap dah dapat kawan..very take care of her brother and all stuff belonging family.( sebab terlalu ambil berat pun menyampah…semua adik2 kena control kena report kat diorang ) ..

(tak jugak ni. kadang-kadang aku terlalu bergantung pada mak ayah dan suami. cuma dalam adik beradik memang aku lah yang belajar dan bekerja paling jauh. kira berdikari la jugak kan??? ;-) memang aku sangat menjaga family & husband but tak de lah sampai control mereka. aku siapa nak control2 mereka kan.? tapi memang mereka yg cari aku untuk report itu ini dan bertanya pendapat)

ARAHAN

anak no 2 ni juga dia payah nk terima arahan….dia lebih suka buat hal sendiri pendek kata..tak boleh kerja ngan org…ramai anak no 2 ni keje sendiri

(ini tepat. aku memang suka buat hal sendiri. letak mana pun, aku selesa je seorang2. tapi aku masih boleh kerja dengan orang. cuma kalau org tu tak disiplin, aku kureng sikitlah...;p hasrat utk bekerja sendiri tu memang ada..(*_*)

PEMAAF & caring

tak dinafikan no 2 ni pun pemaaf & caring…TAPI awas jgn bg diorg marah….kalau depa marah faham sajer lah

(caring tu semestinya...pemaaf ni lambat sikit..heee)

PAKAIAN

Nak ajer up to date…semua nak kemas...

(kemas itu indah..harus ye..;p )


*suami selalu kata anak kedua ada dunia sendiri. tak hairan kawan dan bf. kadang2 aku rasa ia benar. kdg2 aku menyangkalnya. sebab tu la dulu suami aku alergik sikit dengan anak no 2. tapi dapat juga isteri yg anak no 2. dan aku plak jenis yg alergik dengan orang jawa. *jgn marah ye org jawa.. heee. tp suami aku ada darah jawa...ha, hambik lah korang. memang sesuai.. (^^,) nasib suami aku tak pure jawa, ada cina. heee.


Benar kata Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 216.

'Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik buatmu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu..Allah maha Mengetahui sedangkan kau tak mengetahui'..


*Allah temukan jodoh juga dengan pasangan yang banyak perbezaan dengan kita. kerana dari perbezaan itu kita belajar sesuatu yang lain dan berkongsi keunikan itu. jadi berpada-padalah dalam menyukai dan membenci sesuatu...


*memang aku tak jumpa lagi suami isteri yang sama je perangainya..tipulah kalau kata serasi bersama kerana perangai sama. serasi bersama kerana adaptasi dan asimilasi terhadap perbezaan pasangan kite..itu yg sebenarnya... Kalau isteri boros, mesti suami jimat. kalo tak jimat pun, tak lah seboros lelaki. bila ada positif dan negatif baru boleh melekat. kalau same je dua-dua, tak ke menolak antara satu sama lain. bayang kan aja magnet ye. haishhh!


sekian untuk perkongsian.

No comments: