Saturday, August 29, 2009

CeRiTeRa RaYa

Salam to all..

walaupun baru berpuasa tak sampai 10hari, tapi fikiran aku dah terawang2 teringatkan kenangan2 waktu hari raya tahun2 lepas..terutama bila duduk2 borak dgn mak lepas sahur sambil basuh pinggan..ehe..kenangan manis memanglah byk..terutama masa kecik2 sbb nak collect duit raya..tapi tak kurang juga kenangan pahit..dan bila kenangan pahit ni jadi waktu tu, teragutlah kegembiraan aku utk terus beraya..huaaa..

pertama sekali waktu aku darjah berapa aku pun dah tak ingat..makcik saudara aku kena malaria..so raya je, kami sekeluarga dah lepak kat Hospital..so tensi la kan sbb waktu ni aku kecik, mana faham org sakit..yg aku tahu, raya je kena gembira, peraga baju cantik2 dan duit raya.. yg lain aku tak nak tahu..hehe

kali kedua kalau tak silap pada tahun 2005, pada hari raya ketiga..waktu ni aku keluar dgn encik abuzar..keluar je dr masjid kat selayang usai solat zohor, kereta kami terbakar..bukan terbakar sikit2 ni, memang terbakar hangus berkecai tinggal rangka..apapun, kami berdua tak cedera & sempat g selamatkan brg2. api tu plak nasib marak sikit2..kalau terus meletup, innalillah aku ngan dia dah..memang trauma lepas kejadian ni.. pantang berbau asap, aku mintak die berhentikan kereta..yela, bayangkan kes2 kereta terbakar dlm filem hisdustan..tak ke tragis dgn bunyik2 letupan..haa..camtula yg kami lalui..siap panggil bomba padam api.. balik je rumah, terkulai aku sbb dah hilang semangat..


dan pada keesokan harinya (raya ke4), dlm keadaan tak habis lagi rase terkejut coz kereta terbakar semalmnya, mak ayh aku plak excident depan traffic light batu 17 rawang..kereta mak aku berpusing dilanggar kereta kembara..ayah tak cedera tapi mak teruk gak la..sistem peranakan mak hampir jatuh..tp alhamdulillah, tak sampai macam tu.. kepala luka & kena jahit..:( sebulan gak mak aku nak pulih betol2 sebab hilang semangat..dan aku terus hilang semangat mengadap due kes berturut2..aduyai..

dan ader gak kes2 pahit pada raya tahun 2007 & 2008 tp tak libatkan family aku lah..so tak yah cerita.. cume tahun 2009 ni aku harapkan tak ada lagi ujian2 masa hari raya..tak sanggup beb..sob2x..

Ana billah walillah ma'allah
wsalam..

4 comments:

nas aliff said...

lalulalang~

woa..
cite raye yg agak sadis ar..
malang mmg xde baunye..

harap2 leh la tgk anak bulan shawal lg taon neh~

nEd~Ya said...

to nasevh
sila2..

tau xpe..
tragis..huahua

amin..mudah2an gitula..tengs.:)

merahitujambu said...

dugaan bulan syawal..

nEd~Ya said...

to merahitujambu

tau xpe.
sadis2..
:)