Saturday, January 24, 2009

AnDAi KiTa MamPu MerUbaHnYa

Assalamualaikum..

hurm, sungguh enak sekali bile berade di umah.. hehe..cuti mid sem dah mule.. hooreeyyy. tp yg cedihnyer bile tgk paper, perairan p.pangkor & lumut dah tercemar.. br bajet2 nk bercuti ke sane..laut & batu dah brubah jadik kaler merah..disebabkan algae merah yg conquer oksigen dalam laut..sume idupan akuatik matiii..beracun lak tuh..huhu..so lagila family aku x bg g jenjalan..uwaaaa..

so xkan nak duk umah jer?? :( so pe lg keje aku, on9 je la..terjah2 blog orang.. hehe.. cume semalam time aku terjah blog cik merahitujambu, aku tertarik utk type entry ni, tentang kisah salam seseorang dan penilaian manusia kepada manusia yg len..

memang x wajar kite menilai seseorang berdasarkan kisah silamnyer..sedang kite manusia yg x lari dari melakukan kesalahan..namun disebabkan kite manusia juge, kite x mampu lari dari perasaan x puas hati..andai kisah silam itu buruk, melibatkan maruah, & meninggalkan kesan hitam, sudah pasti ia jadi bayang hitam dalam hidup seseorang..tetapi selaku manusia yg dianugerahkan akal & fikiran, bukankah kita mampu berfikir yg mana yg haq mahupon yg batil..kerana kitalah yg mencipta kisah silam kita sendiri x kira manis mahupon pahit..ia kan?

andai kita telah diberikan peringatan, telah diberikan pedoman, telah diberikan amaran, & telah diberikan panduan, kenapa kita masih perlu mencuba sesuatu yg salah? adakah kerana kita x mempercayai setiap pedoman yg diberikan? adakah peringatan yg diberikan itu dr org yg x dipercayai atau sememangnya kita x mampu berfikir dgn baik?

jadi, pastinya kita harus kuat berhadapan dgn tanggapan org lain terhadap kita.. kita yg mencipta, maka kita jugalah yg harus menerima segala risikonya..ye..kita punya perasaan, lantas kita terasa, marah, kecewa dgn sikap org lain yg x memahami kita yg telah melakukan kesalahan..pastinya kita harap mereka memaafkan kita, memahami kita dan menerima kita dgn perubahan yg baik..tetapi kita juga x mampu merubah tanggapan mereka terhadap kita sepertimana mereka x mampu merubah penilaian mereka pada kita.. itulah lumrah..

Andai waktu dapat diputar, aku yakin pasti ramai akan memperbaiki segala penyesalan. termasuk aku..pasti kita akan mengatur langkah dgn jauh lebih baik utk mencipta masa depan tanpa trauma mahupon fobia..namun tiada siapa mampu membaca takdir idup sendiri.. malah perkara yg paling jauh dengan seorang manusia adalah masa yang telah berlalu..

disini aku mampu berkata mcm ni, kerana aku pernah melalui kedua2nya.. aku punyai kisah silam tersendiri yg pastinya mencipta ketidakselesaan pada org lain & aku juga menilai kisah silam orang lain yg mencipta kekecewaanku..nah, Allah itu adil.. lihatlah kebesaranNya..maafkan aku andai pendapat aku menimbulkan rase x selesa pd kamu semua..ini cuma pendapat peribadiku..hanya pena yg mampu menjadi saksi sebuah luahan rasa hati..maaf..:)

ana billah walillah ma'allah..
Wsalam.

2 comments:

merahitujambu said...

salam cik pearl..xpe..kadang2..
kte x sdr perbuatan kte..
ble kte sdr..menyesal x sudah..
tp sume berlaku ade kebaikannyee..

nEd~Ya said...

salam..cik pink..
maaf ye, sy lak wat sambungan dr entry kmu..hehe..
ye..btol..doa2la moga kelak setiap langkah kita, x lg mnimbulkan pnyesalan..sgalanyer ader hikmah.. insyaAllah