Wednesday, March 9, 2011

UpDaTe DeNgAn WaJaH Baru

salam to all.

terlebih rajin men'decorate' blog sendiri.

layout baru, image baru (header) dan entry baru.. eh terlupa pula, aku merembat header ini dari facebook suami yang dicreate oleh Mr. Hus. terima kasih. =)

cerita 1 :
filem epik, hikayat merong mahawangsa akan release esok. dan tiket untuk menontonnya sudah ditempah..yihaaaa, mari berjimba sebelum mula bekerja. ;-)

cerita 2 :
aku dah mula mengemas dan mencari semula barang-barang keperluan untuk ke sekolah. boleh tahan serabut sebab sebahagian kotak-kotak ada di rumah dan sebahagian lagi di rumah mertua. kemas sini, barang yang dicari ada di sana, kemas sana, barang yang dicari ada di sini. memang exercise habis di rumah. dan boleh pusing ini kepala.

belum lagi suami bising tengok baju2 kurung dan kasut yang bergelimpangan di merata bilik. kalau ikut hati, memang nak angkut semua, tapi suami tak bagi. kasut pon beliau suruh bawak 1 je, kasut crocs plak tu. huaaaaa. mana boleh. tak boleh berpisah dengan semua kasut dan beg. semua tu harus ada bersama. kami umpama aur dan tebing. hurm~ mak mertua aku lagi sporting, suruh sewa lori adik dia..heeeee..*mahunya suami aku kasi.

cerita 3 :
al-kuliyyah beberapa minggu yang lepas, tajuknya kahwin muda. sangat beri aku ketenangan. Apabila seseorang anak itu berusia 21tahun, ibu bapa harus bertanyakan perihal perkahwinan kepada anak-anaknya. (*aku tak pernah tahu info ini sebelum ini. 21tahun??????) dan jika anak2 berkehendakkan akan sebuah perkahwinan dan punyai calon yang baik tetapi tidak mampu, tanggungjawab itu mesti dilaksanakan oleh ibu bapa. betapa kahwin awal sangat digalakkan dalam islam.

dan lebih penting lagi, suatu masa dulu bila orang tanya 'bila nak kawen?' aku selalu jawab pertanyaan tersebut dengan 'relax la, nak enjoy dulu'..(mase ni umur aku 19tahun). tak sangka jawapan seperti itu sebenarnya menunjukkan seseorang itu tidak mengambil kira/ sedar kepentingan perkahwinan dalam islam. atau lebih mudah, ilmu agama perihal ijab dan qabul sangat cetek. ohh sangat malu oke.

alhamdulillah, trend kawen awal macam dan berulang semula. semoga ia bukan sekadar trend tapi benar2 mengikut syariat. itu lebih utama.* sesungguhnya bagi aku, perkahwinan boleh jadi 1 pengaruh atau ikutan. contohnya tengok kawan2 kawen, mesti kita rasa nak kawen.maka ikutlah dengan niat yang baik. mudah2an...amin..

esok ada kelapangan aku akan jawab tag dari cik blueberry. tunggguuu...

sekian. wassalam

No comments: