Monday, November 7, 2011

PeNgaLamaN PerTama

Salam to all..

Salam Aidiladha untuk semua..*walau dah terlambat kan

sehari sebelum raya, macam biasa aku masak nasi impit, rendang ayam cili api dan dadih coklat. kiranya semua ni yg suami request lah..

malamnya tidur lewat gara-gara bola di TV..

Maka paginya, boleh pula berdendang sayang keluar rumah nak ke masjid pukul 8.15. sebab biasanya solat aidiladha bermula jam 8.30.. tapi malangnya, jam 8.15 dah habis sembahyang di masjid. awal benor tahun ini??

so malang...

balik rumah. tunaikan di rumah bersama suami.. tahun depan kene pergi awal..!!!*kalau panjang umur dan ada rezeki..mudah2an..

balik sembahyang, makan-makan..mula mengasah pisau..

pukul 10, turun padang..tak pernah aku turun untuk tengok orang sembelih dan melapah lembu.. tapi bila tahun ni dah bersuami, maka teringin nak ikut suami..*tahun-tahun sebelum ni, raya haji tak ke mana pun. duduk rumah aja..insan-insan yg bergelar lelaki je akan sibuk.

Al-kisah, suami, bapa mertua dan abang ipar melapah lembu...

setiap detik di tonton.. penuh aksi. ada lembu cuba lepaskan diri sampai tali melilit diri sendiri.. ada lembu terberry-berry dan terkucil aja.. yaAllah, 1001 perasaan dan pengalaman..

14 ekor lembu dikorbankan..dan kami dalam kumpulan ke 12 dan lembu ke 2. lembu diikat kakinya, ditumbangkan.. lubang dikorek untuk tadah darah lembu..

pisau tajam digunakan untuk putuskan urat marikh nye.. bertakbirlah kami masa uratnya terputus..darah menyembur di serata tempat. tak boleh nak kasihan, maka dikuatkan aja azam di dada..

daging disiat-siat dan menjadi ketulan.. dari kepala sampai ke kaki, licin diambil orang..

dan aku???

balik rumah macam orang nanar. setiap sisi makanan aku pandang macam daging mentah.. air berwarna ku bayangkan darah.. macam mana ni??

mak masak sup tulang..aku hanya mampu melihat..

nampaknya perlu masa untuk makan daging semula!

part ni paling tensen nak tengok.. masa lembu perlu direbahkan..

2 bahagian kami pada lembu ini!

suami dan bapa mertua dah bersiap sedia!

suami membetulkan ikatan pada lembu!

*pengalaman yg tak akan dilupakan dan aidiladha yg bermakna..penghayatan kepada erti pengorbanan..